Stadgar för Garpenbergs
Älg- och Kronhjortsskötselområde
Skötselområdets namn skall vara Garpenbergs Älg- och
kronhjortsskötselområde.
§2. Beslutande organ
Beslutande organ för skötselområdet är jaktstämman som samtidigt är
årsmöte,
ev. extra jaktstämma.
Styrelsens arbete förbereds i ett arbetsutskott. (AU)
§3. Styrelsens säte
Styrelsens säte är samma som ordförandens postadress.
§4. Verksamhets- och räkenskapsperiod
Verksamhets- och räkenskapsperiod ska vara jaktår (1 juli – 30
juni).
§5. Ändamål och syfte
Syftet med skötselområdet är att tillvarata de anslutna jaktlagens
intressen för god viltvård och att i samverkan med markägarna skapa
en älg- och kronhjortstam i balans genom en beskattning av den
enligt upprättad skötselplan.
Ingående jaktlag är anslutet till såväl älg- som
kronhjortsskötselområdet och medger inte eget val av medlemskap i
endera av skötselområdena.
§6. Jaktstämma
Jaktstämma skall hållas årligen under augusti månad och består av
ett ombud från varje anslutet jaktlag.
Varje jaktlag äger vid stämman en röst. Jaktlag med mer än
1000 ha äger ytterligare en röst för varje påbörjat 1000 ha. (Ett
ombud representerar samtliga röster i jaktlaget)
•
Varje medlem i något av de i skötselområdet ingående
jaktlagen har rätt att närvara vid jaktstämman med yttrande- och
förslagsrätt, efter anmälan.
•
Person som äger till skötselområdet ansluten mark, men som
inte själv är jakträttshavare, har rätt att närvara vid jaktstämman
med yttrande- och förslagsrätt i frågor som rör områdets älg- och
kronhjortsskötselplan.
•
Omröstning sker öppet. Val skall dock ske med slutna sedlar
om någon begär det. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.
Om han/hon inte har rösträtt avgörs frågan genom lottning. Detsamma
gäller om lika röstetal erhållits vid val.
Extra jaktstämma hålls om styrelsen finner det nödvändigt eller om
röstmajoritet av de i skötselområdet ingående jaktlagen begär det
hos styrelsen.
Extra jaktstämma kan endast behandla ärenden som föranlett dess
inkallande.
Kallelse till jaktstämma och extra jaktstämma sker genom styrelsens
försorg senast 14 dagar före mötet genom skrivelse/e-post till
företrädarna för de jaktlag som ingår i skötselområdet. Markägare
som anmält intresse att delta kallas separat.
Dagordning för jaktstämman skall innehålla dessa punkter:
1.
Val av ordförande och sekreterare för mötet samt val av två personer
att jämte ordförande justera
protokollet
2.
Justering av röstlängd
3.
Fråga om kallelse skett på rätt sätt
4. Fastställande
av dagordning
5.
Styrelsens verksamhets- och förvaltningsberättelse
6.
Revisorernas berättelse
7.
Beslut om resultaträkning och fastställande av balansräkning
8.
Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
9.
Val av ordförande, i styrelsen på ett år
10. Val av övriga
ledamöter, i styrelsen på 2 år
11. Val av två
revisorer och två revisorssuppleanter
12. Val av
valberedning, bestående av en representant från varje delområde och
bland dessa utse en ordförande
13. Anmälan om
förändringar av skötselområdets eller av något i detta ingående
jaktområdens omfattning
14. Fråga om
anslutning av nya jaktlag
15. Fastställa
den av styrelsen föreslagna älgskötselplanen och
kronhjortsskötselplanen
16. Regler för
jakten utöver de i § 8 angivna
17. Praktisk
viltförvaltning, inventeringar och skadeförebyggande åtgärder
18. Beslut om
avgifter för täckande av kostnader för administration och åtgärder
enligt punkt 17
19. Ev. inkomna
motioner som är inlämnade före den 30 juni
20. Övriga
frågor, som anmälts vid fastställande av dagordningen
§7. Styrelse
Styrelsen består av en representant från LRF och de ingående
områdena By, Folkärna, Grytnäs, Garpenbergs Älgjaktlagsförening och
Garpenbergsområdet. Bland dessa utses en ordförande. Respektive
område utser en representant till styrelsen.
Varje område utser sin representant till valberedningen, som har som
uppgift att föreslå en ordförande till jaktstämman.
När jaktstämman inte är samlad fattar styrelsen besluten som rör
skötselområdet. Styrelsen är inför jaktstämman ansvarig för sin
förvaltning. Styrelsen är beslutsmässig då minst halva antalet
ledamöter är närvarande. Vid lika röstetal har ordföranden
utslagsröst.
Vid konstituerande sammanträde efter jaktstämman utser styrelsen
bland ledamöterna ett AU.
För vardera styrelserepresentanten utses en personlig suppleant. Ej
för ordförande.
Ordförande väljs för en tid av ett år.
• Styrelsen utser inom
sig sekreterare, kassör och vice ordförande.
Det åligger styrelsen att:
-fortlöpande föra
förteckning över förändringar i jaktmarksinnehav samt hålla karta
över skötselområdet aktuell med gränserna för de anslutna jaktlagens
områden inritade.
-hos länsstyrelsen begära ny registrering av älgskötselområdet och
kronhjortsskötselområdet om ändring av områdets omfattning har
skett.
-skicka jaktledarna kopia av registreringsbeslut och beslut om älg-
och kronhjortstilldelning.
-noga följa älg- och kronhjortsstammen utveckling och vara
uppmärksam på andra förhållanden som bör påverka avskjutningen inom
området.
-utse person, som ej måste vara styrelsemedlem, att föra statistik
över avskjutning, övrig dödlighet, reproduktion och förmodad
vinterstam.
-inför jaktstämman framlägga förslag på en treårig älgskötseplan och
kronhjortsskötselplan. Samtliga ordinarie medlemmar i styrelsen
skall underteckna denna plan. Röstas den ej igenom på jaktstämman
går den tillbaka till styrelsen för omarbetning och en extra
jaktstämma måste hållas för att godkänna planerna. I planen skall
framgå varje lags årsvisa avskjutning under en treårsperiod, även
vilka övriga regler som gäller för jakten. Det åvilar styrelsen att
inför kommande jaktstämma komma med förslag till eventuella
justeringar av respektive skötselplan.
-till jaktstämman ge yttrande över inkomna ansökningar från jaktlag
om anslutning till älg- och kronhjortsskötselområdet.
-till jaktstämman komma med förslag till praktiskt
förvaltningsarbete och till skadeförebyggande åtgärder.
-till jaktstämman komma med förslag till avgifter.
-till länsstyrelsen insända uppgift om jaktresultat och statistik
som visar hur respektive skötselplan följts.
-svara för att obs-inventeringen och andra överenskomna
inventeringar, t.ex spillningsinventeringar, genomförs på ett
riktigt sätt och utan dröjsmål rapporteras så att resultat kan
användas vid samråd.
-i övrigt fullgöra de uppgifter om vilka jaktstämman kan fatta
beslut.
-hålla förteckning över hos länsstyrelsen registrerade
representanter för resp jaktlag vilken kallas till mötet
(ställföreträdande kan utses).
-se till att älg- och kronhjortsskötselområdets hemsida hålls
uppdaterad.
-svarar för att jaktlagen utan dröjsmål uppdaterar Jaktrapport med
älg-obs och ev. beslutad kronhjorts-obs, avskjutning och dödsfall av
annan orsak, samt andra uppgifter som krävs i Jaktrapport.
-föra protokoll över beslut och presentera dessa på hemsidan och vid
jaktstämman.
-utfärda bestämmelser hur insamling, undersökning och rapportering
av t.ex. livmödrar, slaktvikter, åldersbestämning skall ske
-genom sekreterarens försorg förvalta protokoll och övriga dokument.
-upprätta jakt PM inför jaktsäsong.
-upprätta en aktuell lista över jaktledare
•
Styrelsen fastställer arbetsområden som svarar mot etablerade
samarbetsområden och jaktlagens önskemål.
•
(Till stadgarna bifogas karta utvisande aktuella
arbetsområden)
§8. Föreskrifter för jakten
Jakten inom älg- och kronhjortsskötselområdet bedrivs jaktlagsvis,
samarbete mellan jaktlagen kan ske. Inom varje jaktlags område skall
jakten ske som om jaktområdet utgjorde ett eget licensområde.
•
Jaktledare skall vara utsedd inom varje jaktlag. Denne
övertar älg- och kronhjortsskötselområdets skyldigheter vad gäller
jaktens genomförande inom det egna jaktlaget.
(se jaktkungörelsen).
•
Det ankommer på varje jaktlag att till styrelsen fortlöpande
och om möjligt senast den 31 december anmäla förändringar i
markinnehav samt att hålla fastighetsförteckning aktuell.
Tillkommande generella områden skall styrkas med kopia av
upplåtelseavtal gällande rätt till jakt.
•
Tilldelning av kor (hind), tjurar (hjort) och kalv skall ske.
•
Utöver vad som framgår av punkter ovan gäller
Naturvårdsverkets allmänna råd avseende rätten till fällt djur.
•
Jaktledarna skall fortlöpande och senast tio dagar efter
jakttidens utgång rapportera jaktresultatet på det sätt som
jaktstämman bestämmer.
•
Avgiften för fälld älg och kronhjort skall samtidigt som
jaktresultatet rapporteras inbetalas på det sätt styrelsen meddelat.
•
Det åvilar jaktledarna att efter 7 jaktdagar, inom 30 dagar
från jaktstart, rapportera
älgobs i Jaktrapport. Rapport av kronhjorts-obs sker enligt
jaktstämmans beslut.
•
Styrelsen handlägger frågor rörande eventuell överskjutning.
•
Sanktioner: Styrelsen beslutar om eventuella sanktioner mot
jaktlag som inte följer givna direktiv
§9. Utträde ur älg- och kronhjortsskötselområdet
Jaktlag som önskar utträda ur skötselområdet skall skriftligen
anmäla detta till styrelsen senast den 31 december.
Omregistreringskostnader betalas av det jaktlag som lämnar området
eller utesluts från området. Inga krav om återbetalning av erlagda
avgifter eller anspråk på ekonomisk behållning eller inventarier i
skötselområdet kan ställas.
§10. Anslutning till älg- och kronhjortsskötselområdet
Nya jaktlag som önskar ansluta sina marker till skötselområdet skall
senast den 31 december, året före det året anslutningen avses ske,
skriftligen anmäla detta till styrelsen. Fråga om anslutning prövas
av styrelsen.
Omregistreringskostnader betalas av de jaktlag som ansluts till
området.
§11. Uteslutning ur älg- och kronhjortsskötselområdet
Jakstämman får besluta om uteslutning av jaktlag/jakträttsinnehavare
som överträder
grundläggande bestämmelser för skötselområdet eller av jaktstämman
fattade beslut eller bryter mot författning avseende vilt, jakt,
eftersök eller vapen.
§12. Ekonomi
För täckande av administrationskostnader och kostnader för
skadeförebyggande åtgärder och andra kostnader som hänger samman med
skötseln av älg- och kronhjortsstammen inom området får jaktstämman
besluta om att jaktlagen skall betala viss avgift.
Ordförande och kassör tecknar var för sig firma upp till 2000 kr,
vilket också är maximal handkassa. Över detta belopp skall firma
tecknas gemensamt av styrelsen.
Eventuella utdebiteringar skall ske med hänsyn till respektive
jaktlags anslutna areal (hektar)
§13. Ändring av stadgarna för älg- och kronhjortsskötselområdet
Förslag till ändringar skall inkomma skriftligt till styrelsen
senast den 30 juni.
Beslut om ändring av dessa stadgar fattas av jaktstämman. Beslut om
ändring är giltigt endast om det erhåller minst två tredjedelar
(2/3) av antalet vid jaktstämman avgivna röster med samtidigt 50%
närvaro av röstetalet eller enkel majoritet vid två på varandra
följande stämmor.
§14. Upplösning av älg- och kronhjortsskötselområdet
Beslut om upplösning av skötselområdet kan fattas av jaktstämman. Om
skötselområdet skall upplösas till följd av sådant beslut, krävs att
förslaget erhållit minst två tredjedelar (2/3) av antalet avgivna
röster vid jaktstämman och vid ytterligare en stämma, minst 6 veckor
efter ordinariejaktstämma.
Älg- och kronhjortsskötselområdet skall upplösas om så många jaktlag
utträtt ur området att det inte längre uppfyller kraven för ett
skötselområde.
Kassans behållning skall fördelas på sätt som beslutats av
jaktstämman varvid bidrag till viltvård eller viltskadeförebyggande
åtgärder ges.